Skanbatt LiFePO4 Heat Pro Ultra | ELdirekte
Vennligst vent...
Produktet ble lagt i handlevognen. Se handlevognen her
Du er her Forsiden HJEM & FRITID 12V Batteri Skanbatt LiFePO4 Heat Pro Ultra

Skanbatt LiFePO4 Heat Pro Ultra 12V 100Ah (HPU-98100BS)
Skanbatt LiFePO4 Heat Pro Ultra 12V 100Ah (HPU-98100BS)
Skanbatt LiFePO4 Heat Pro Ultra 12V 100Ah (HPU-98100BS)
Skanbatt LiFePO4 Heat Pro Ultra 12V 100Ah (HPU-98100BS)
Skanbatt LiFePO4 Heat Pro Ultra 12V 100Ah (HPU-98100BS)
Skanbatt LiFePO4 Heat Pro Ultra 12V 100Ah (HPU-98100BS)
Skanbatt LiFePO4 Heat Pro Ultra 12V 100Ah (HPU-98100BS)
Skanbatt LiFePO4 Heat Pro Ultra 12V 100Ah (HPU-98100BS)
Skanbatt LiFePO4 Heat Pro Ultra 12V 100Ah (HPU-98100BS)
Skanbatt LiFePO4 Heat Pro Ultra 12V 100Ah (HPU-98100BS)
Varenummer:
HPU-98100BS

Skanbatt LiFePO4 Heat Pro Ultra 12V 100Ah

  • Optimalisert for bobil
  • Opptil 12 års forventet levetid - 8 års garanti
  • Bluetooth-monitor, CAN-bus-kommunikasjon og enkel overvåking via app
  • Innebygget oppvarmingssystem for lading i minusgrader
  • Leverer dobbel kapasitet med halv vekt sammenlignet med blybatterier
inkl. mva
10 445,-
På lager (sendes innen 2-5 dager)
Frakt fra 59,-
100% norsk nettbutikk
Beskrivelse

Skanbatt LiFePO4 Heat Pro Ultra 12V 100Ah

Ultra - Et av Skanbatts beste litiumbatterier

Ultra-serien fra Skanbatt er et av de aller beste litiumbatteriene på markedet i dag. Vi har valgt de beste cellene, den beste og mest robuste BMSen, bygget batteriene etter strenge sertifiseringskrav, samt utviklet funksjonalitet som gjør våre batterier unike. Batteriet er produsert og utviklet med tanke på bruk i Norden, og det fungerer optimalt uansett temperatur og årstid. Skanbatt har i en årrekke jobbet tett med våre produsenter og har lang erfaring med litiumbatterier og bruksmønster i våre nordiske land. Våre litiumbatterier finnes i tusenvis av bobiler, båter og hytter i Norden.

Høy energitetthet, lav vekt, lang levetid

Skanbatt LiFePO Ultra gir ca. dobbelt så mye brukbar kapasitet pr. volum sammenliknet med tilsvarende blybatterier, men kun halve vekten. Og med 8 års garanti og forventet levetid på >12år, så er dette en god investering sammenliknet med mange andre batteriteknologier.

Innebygget batterimonitor med blåtannapp

Batteriene har en innebygget batterimonitor (Coulombteller – en ekte batterimonitor) som er koblet til en blåtannmodul, som muliggjør at man via telefon eller nettbrett kan lese ut ting som:

  • Gjenværende kapasitet i % (SoC)
  • Gjenværende brukstid med nåværende strømtrekk
  • BMS temperatur
  • Ampere inn og ut av batteriet
  • Antall sykluser batteriet har
  • Eventuelle feilmeldinger
  • Cellenes samlede spenning
  • Batteri status og helsetilstand

Applikasjonene finnes her:

iPhone: https://apps.apple.com/no/app/skanbatt/id1390416427

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.skanbatt.smartpower

skanbatt_app.jpg

Kommunikasjonsporter på batteriet

Skanbatt Ultra har også CAN-bus-porter for blant annet intern kommunikasjon mellom batteriene ved flere i parallell eller serie. I praksis betyr dette at batteriene «snakker» sammen slik at man kan samle all informasjon i en APP (CAN-bus-boks kreves i tillegg). Vi kan også oppgradere software på BMS i tilfeller der det er et behov via disse portene. Via CAN-bus kan man også lese av batteriets BMS på eksternt utstyr samt kommunisere med batteriladere, invertere og annet kompatibelt utstyr som benytter denne protokollen. NB: ikke direkte kompatibel med Victron-utstyr - er dette ønskelig, så ser på disse batteriene.

Ekstern SoC-indikator, status-LED og resetknapp

En annen oppgradering er at bruker selv kan resette BMS (knappen holdes inne i 10 sekunder) ved behov dersom noe skjer med BMS. Dette kan løse potensielle problemer som kan oppstå når en BMS går i beskyttelsesmodus og f.eks stenger batteriet ned for å beskytte det. Et kort trykk viser også SoC i 25%-intervaller via LED-lys på kassen, samt så lyser LED opp i det man kobler seg til batteriet med Skanbatt-appen for å indikere hvilket batteri man logger på.

Modulært, utskiftbart design

Batteriene er også designet for å være enkle å skifte ut komponenter dersom noe skulle feile etter mange års drift. Dette gjør det relativt rimelig å få reparert batteriet som har gått ut av garanti.

Automatisk, innebygget oppvarmingssystem for lading av litium i kulde

Batteriet har et innebygget varmesystem som gjør at det kan lades også i minusgrader om vinteren. Dette styrer seg selv 100%, og er ikke noe man trenger å tenke på. Varmesystemet aktiveres når man forsøker å lade batteriet i minusgrader. Da vil batteriet stenge for lading og aktivere oppvarming. Når batteriet har nådd en intern temperatur på ca. +5 grader Celsius, så deaktiveres varmen og batteriet åpner igjen for lading. I ca. -20 grader omgivelsestemperatur (og batteritemperatur) så vil det ta en drøy time å varme opp batteriet til det aksepterer lading - temperaturen stiger ca. 0,5 grader Celsius pr. minutt når det er så kaldt i omgivelsene.

Funksjon for smålading i kulde uten å aktivere varmefunksjonen

Batteriet vil kunne ta noe ladestrøm også i noe kulde, uten å aktivere varmefunksjonen. Dette er fordi batteriene tåler noe lading i ikke altfor høy kulde. I praksis vil mange vinterhytter da kunne oppleve at batteriet tar litt lading gjennom vinteren fra eks. et solcelleanlegg med lavere effekt, uten å bruke all energien på å kun varme opp batteriet. Dette styres automatisk, og kun når batteriene ikke er altfor kalde og ladestrømmen ikke er for stor. Dersom ladestrømmen blir stor (eks. lading via et aggregat og en kraftigere lader) så vil allikevel ladestrømmen stenges, og batteriet varmes opp, før det igjen åpner for lading. Dette er unikt, og rett og slett genialt, og mye av grunnen til at flere tusen hytter i Norden bruker våre batterier.

Krav til batterilader

Batteriet kan lades med de aller fleste elektroniske ladere, men det er viktig at sluttspenningen oppnår fra 14,2-14,4V for å oppnå høyest kapasitet. Det er ikke skadelig med klattlading, og batteriene har ingen "minneeffekt". LiFePO4-batterier krever normalt ingen vedlikeholdslading, men de fleste enheter batteriene er montert i har et parasittisk strømtrekk - derfor er det best om man bruker et ladeprogram hvor laderen regulerer ned til 13,4-13,8V når litiumbatteriet er fulladet. Hvilket ladeprogram som er best, vil variere fra lader til lader - ta kontakt med oss for bistand om hva som fungerer best med akkurat din lader. Vi anbefaler at man bruker en batterilader med en ladeeffekt på mellom 20 og 100 Ampere på dette batteriet. Ladere med desulfateringsmodus bør ikke benyttes, da litiumbatterier ikke sulfateres, og kan ta skade av den høye spenningen mange av disse ladeprogrammene har.

Start av motorer og andre, store forbrukere

Batteriet er produsert som et deep cycle-batteri og skal i utgangspunktet ikke brukes som startbatteri. I noen tilfeller så kan thrustere, vinsjer og annet utstyr med høyt forbruk benyttes dersom samlet kapasitet i banken er stor nok, og løsningen er designet / montert korrekt for dette. Ta kontakt med oss for bistand ved spørsmål om dette.

Serie og parallellkobling

Den nye Ultra-serien kan som tidligere parallellkobles om man ønsker bedre kapasitet. Nytt på den nye serien er at nå kan batteriene også seriekobles opp til 24V, 36V eller 48V. Dette gir oss mye større muligheter for å bygge store og kraftige batteripakker med høyere spenning.

Skanbatt LiFePO4 - Robuste, trygge og miljøvennlige batterier

Skanbatts litiumbatterier inneholder ikke "miljøversting"-materialer, som eksempelvis kobolt, og kan resirkuleres i høy grad. Batteriene består hovedsaklig av litiumjernfosfat, aluminium, grafitt, kobber, litium og organiske forbindelser. Vi benytter LiFePO4-kjemien i våre litiumbatterier, som er regnet for å være en av de tryggeste kjemiene tilgjengelig i markedet. Dersom batteriene utsettes for brann, så slippes ikke oksygen ut av kjemien, som i andre litiumbatterier vanskeliggjør slukking. Alle vanlige slukkemidler kan benyttes på våre litiumbatterier. Batteriene er også meget robuste mot overopplading, utlading, for høye og for lave temperaturer, for høy utladingsstrøm, kortslutning o.l. - rett og slett en av de tryggeste formene for kjemisk energilagring tilgjengelig. Et fulladet, 100Ah 12,8V litiumbatteri inneholder ca. like mye energi som 0,13 liter diesel.

Tekniske data

  • Lengde: 355mm / Bredde: 176mm / Høyde: 190mm
  • Tilkobling: DIN (bilpol)
  • Vekt: ca 11,5KG
  • Nominell spenning: 12,8V (13,2V hvilespenning)
  • Nominell kapasitet: 100AH (minimum)
  • Tilgjengelig energi: 1280Wt (Watt timer)
  • Anbefalt ladespenning: 14,2V - 14,4V
  • Anbefalt ladestrøm: <60A
  • Maks ladestrøm: 80A
  • Maks ladespenning hvor BMS bryter: Ca 15V
  • Maks kontinuerlig forbruk: 100A
  • Maks forbruk: 300A <3 sek
  • Anbefalt temperatur ved lading: -20℃ til +45℃ (tempererer seg selv ved minusgrader)
  • Anbefalt brukstemperatur: -30°C til +50°C
  • Innkapsling: IP22
  • Kan parallell kobles og seriekobles

NB: Alle batterier (gjelder også blybatterier) må lades opp til 100% med en egnet lader før de tas i bruk (dette kan godt være enhetens innebygde batterilader).

ELdirekte er etter Forskrift om elektrisk utstyr §21 pliktig til å informere våre kunder om at salg og markedsføring av elektrisk materiell beregnet på å kunne inngå i et fast elektrisk anlegg, kun kan installeres av en registrert elektrikervirksomhet.

DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) har laget en veiledning som forklarer hva du som privatperson kan gjøre selv.

ELdirekte yter garanti og reklamasjon på produktene i hht. produsentens garanti samt norsk forbrukerkjøpslov. Vi tar ikke ansvar for feil installasjon eller produkter som ikke er installert etter forskriftene.

Bildet kan avvike fra produktet. Vi tar forbehold mot trykkfeil, endringer av priser og spesifikasjoner uten varsel. ELdirekte.no forbeholder seg rett til leveringsnekt på samtlige varer med bakgrunn i feil ved annonsering, prissvingninger og lagersituasjon.